Zgodnie z
jego zapisami naszym byłym pracownikom (emerytom i rencistom) będą przysługiwały świadczenia z zakresu
zapomóg losowych oraz upominków świątecznych, a także zwrotne pożyczki na cele
mieszkaniowe.
Wszystkie
świadczenia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przyznawane są na wniosek byłego pracownika (emeryta/rencisty).
Zasady przyznawania poszczególnych świadczeń określają szczegółowo zapisy
Regulaminu.
Beneficjentami Funduszu są:
1) byli
pracownicy czyli:
osoby przebywające na świadczeniu emerytalnym, rentowym, przedemerytalnym,
emeryturze pomostowej, emeryturze częściowej, których stosunek pracy został
rozwiązany z Pracodawcą w związku z przejściem na jedno z ww. świadczeń i dla
których Pracodawca był ostatnim zakładem pracy. Za byłych pracowników uznaje
się również osoby przebywające na świadczeniu emerytalnym, rentowym,
przedemerytalnym, emeryturze pomostowej, emeryturze częściowej, których
stosunek pracy został rozwiązany z Pracodawcą na podstawie ustawy o
szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn
niedotyczących pracowników i dla których Pracodawca był ostatnim zakładem
pracy.
2)
członkowie rodziny byłego pracownika,
3) członkowie
rodziny po zmarłym byłym pracowniku,
z tym zastrzeżeniem, że uprawnienia do korzystania ze świadczeń z Funduszu
przysługują w okresie 12 miesięcy od daty zgonu pracownika/byłego pracownika
Za członka rodziny byłego pracownika uznaje
się:
1)
współmałżonka/
współmałżonkę,
2)
dzieci
własne lub przysposobione, dzieci w ramach rodziny zastępczej, dzieci
pozostające pod opieką prawną byłego pracownika (na podstawie dokumentów
sądowych o przyznaniu opieki prawnej lub przysposobieniu), dzieci po zmarłych
byłych pracownikach (pobierających rentę), w wieku do 18 lat (do 26 lat –
jeżeli się uczą) i pozostające na utrzymaniu rodziców lub opiekunów prawnych.
Aby
korzystać z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w ANWIL S.A., byli
pracownicy powinni udokumentować fakt uzyskania uprawnień do świadczeń i tak:
1)
byli
pracownicy – emeryci i renciści – poprzez
przedłożenie decyzji organu ZUS,
2)
byli
pracownicy – przebywający na świadczeniach przedemerytalnych – przedstawiając
decyzję organu administracji państwowej o przyznaniu świadczenia
przedemerytalnego z Urzędu Pracy, a w przypadku uzyskania – bezpośrednio po
okresie pobierania świadczenia przedemerytalnego – prawa do emerytury lub
renty, powyższe należy udokumentować decyzją organu ZUS,
3)
byli
pracownicy przebywający na
wcześniejszych emeryturach oraz emeryturach pomostowych – przez
przedłożenie decyzji organu ZUS,
4)
członkowie rodziny żyjącego byłego
pracownika – przez
oświadczenie byłego pracownika,
5)
członkowie rodziny po zmarłym byłym
pracowniku – po
przedstawieniu aktu zgonu byłego pracownika.
Przyznawanie
ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się
od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania
z Funduszu.
Badanie sytuacji
materialnej wnioskodawcy następuje przez oświadczenie wnioskodawcy o wysokości
średniomiesięcznego dochodu brutto na osobę.
Średniomiesięcznych dochód brutto na
osobę wylicza się, z
sumy przychodów członków rodziny (najczęściej współmałżonków) (wg PIT) z
poprzedniego roku kalendarzowego, pomniejszoną o składki na ubezpieczenia
społeczne przed opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Dalej
uzyskaną sumę dochodów brutto należy podzielić przez liczbę osób w rodzinie (na
dzień złożenia wniosku o świadczenie z Funduszu).
Do
dochodu nie wlicza się: zasiłków rodzinnych, zasiłków pielęgnacyjnych oraz kwot
otrzymywanych w ramach socjalnych programów rządowych (np. „program 500+”).
Zakres
świadczeń i zasady ich realizacji dla byłych pracowników ANWIL S.A.
oraz członków ich rodzin.
1. Bezzwrotne
zapomogi w formie pieniężnej lub rzeczowej
a)
Bezzwrotne
zapomogi w formie pieniężnej lub rzeczowej mogą być przyznawane
w następujących przypadkach: klęsk żywiołowych, zdarzeń losowych, ciężkiej choroby
pracownika lub najbliższego członka rodziny (współmałżonka, dzieci).
b)
Bezzwrotne
zapomogi w formie pieniężnej lub rzeczowej mogą być przyznawane osobie
uprawnionej 1 raz w roku kalendarzowym.
c)
W
szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość przyznania
kolejnej bezzwrotnej zapomogi w danym roku kalendarzowym w formie pieniężnej
lub rzeczowej.
d)
Wnioski
o zapomogi rozpatruje Komisja Socjalna, która podejmuje decyzję o wysokości
zapomogi. Decyzje Komisji Socjalnej są ostateczne.
e)
Wniosek
o bezzwrotną zapomogę w formie pieniężnej lub rzeczowej dla byłego pracownika
może być złożony przez: byłego pracownika, opiekuna prawnego lub poszczególne
zakładowe organizacje związkowe działające w ANWIL S.A.
f)
W
zależności od sytuacji, do wniosku obowiązkowo należy dołączyć następujące
dokumenty:
-
w
przypadku indywidualnych zdarzeń losowych (w tym: zalanie, powódź, kradzież,
pożar) odpowiednie dokumenty potwierdzające zaistnienie zdarzenia wystawione
przez właściwą instytucję np. Policja, Straż Pożarna, Pogotowie Ratunkowe,
firmę ubezpieczeniową,
-
w
przypadku choroby-zaświadczenie/orzeczenie lekarskie i oryginały faktur,
rachunków z ostatnich 12 miesięcy przed datą złożenia wniosku przez
Wnioskodawcę lub od ostatnio przyznanej zapomogi w bieżącym roku kalendarzowym,
-
w
przypadku śmierci członka rodziny – we wniosku adnotacja o nr. aktu zgonu
oraz akt zgonu do wglądu.
2.
Zwrotne pożyczki na cele mieszkaniowe
a)
Zwrotne
pożyczki na cele mieszkaniowe z Funduszu mogą być udzielane na remont
mieszkania lub domu.
b)
Prawnym
zabezpieczeniem spłaty pożyczki jest poręczenie pracowników ANWIL S.A.,
zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.
c)
Wysokość przyznanej pożyczki na
remont mieszkania lub domu może wynosić:
a.
3.000 zł (wymagane poręczenie
jednego pracownika ANWIL S.A.) na okres 24 miesięcy,
b.
6.000 zł (wymagane poręczenie
dwóch pracowników ANWIL S.A.) na okres 48 miesięcy.
d)
Kolejna
pożyczka na remont mieszkania lub domu może być udzielona, pod warunkiem spłaty
poprzedniego zadłużenia.
e)
Pożyczka
na remont mieszkania lub domu może być udzielona nie częściej niż raz na trzy
lata.
f)
Wnioskodawca
zobowiązany jest do zawarcia umowy o pożyczkę w terminie 3 miesięcy od daty
otrzymania zawiadomienia o przyznaniu pożyczki. W przypadku nie zawarcia umowy
w wyżej wymienionym okresie, uzyskanie pożyczki wymaga ponownego złożenia
wniosku, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Regulaminie.
g)
W
przypadku rezygnacji z ubiegania się o pożyczkę Wnioskodawca składa pisemne
oświadczenie o wycofaniu wniosku.
h)
W
przypadku śmierci pożyczkobiorcy, pożyczka na remont mieszkania lub domu
zostaje umorzona, po przedłożeniu aktu zgonu.
3. Upominki
świąteczne
a)
Formę
upominku w każdym roku kalendarzowym oraz termin odbioru określa Komisja
Socjalna.
b) Upominki świąteczne można odbierać w
ściśle określonym przez Komisję Socjalną terminie i miejscu.
c) Informacje o terminie, miejscu oraz
trybie odbioru upominków świątecznych będzie dostępna:
-
w Biurze Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w ANWIL S.A. pod nr tel. 24 202
13 91,
-
w Kole Emerytów i Rencistów ANWIL S.A.,
-
u Organizacji Związkowych funkcjonujących w ANWIL S.A.,
-
na stronie wewnętrznej Intranetu ANWIL S.A. oraz stronie www.anwil.pl. w zakładce „Odpowiedzialny biznes”.
Tryb wypłaty świadczeń i ich
opodatkowania
Świadczenia na rzecz
byłych pracowników wypłacane są po zweryfikowaniu uprawnień w systemie SAP/HR
oraz pozytywnym rozpatrzeniu wniosków o świadczenia socjalne:
-
kwoty
przyznanych bezzwrotnych zapomóg losowych w formie pieniężnej przekazywane są
na wskazane we wniosku konto bankowe. W przypadku braku konta bankowego
dopuszcza się możliwość wypłaty poprzez autowypłatę (pobranie środków
pieniężnych we wskazanej przez ANWIL S.A. placówce bankowej na podstawie
dokumentu tożsamości),
-
kwoty
przyznanych zwrotnych pożyczek na cele mieszkaniowe, przekazywane są na
wskazane we wniosku konto bankowe. W przypadku braku konta bankowego dopuszcza
się możliwość wypłaty poprzez autowypłatę,
-
kwoty
przyznanych dofinansowań do upominków świątecznych dla byłych pracowników, będą
wydawane w formie bonów, kart przedpłaconych lub innej formie ustalonej przez
Komisję Socjalną w terminach ustalonych przez Komisję Socjalną.
Wnioski
o świadczenia z
Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dostępne
są:
a)
w
wersji elektronicznej, w Intranecie według następującej ścieżki dostępu:
HR
Serwis > Świadczenia socjalne (ZFŚS),
b)
w
wersji elektronicznej na stronie www.anwil.pl, w zakładce „Odpowiedzialny biznes” –
„Świadczenia dla emerytów i rencistów”, jako załącznik do niniejszego
komunikatu,
c)
w
wersji papierowej w Obszarze
Personalnym w ANWIL S.A.
Wniosek nr 10 o zwrotną pożyczkę na remont mieszkania lub domu - były pracownik.doc
Wniosek nr 11 o bezzwrotną zapomogę losową w formie pieniężnej lub rzeczowej - były pracownik.doc